Alles over de wit ‘ 25

Het jaar 2025 was een absoluut top-jaar. De oogst was kwalitatief goed; goed niveau van suikers, lage zuren en consistent. En een mooie hoeveelheid.

Dit gold in het bijzonder voor de solaris. En dus konden we een witte wijn maken. We hebben op de wijngaard ook souvignier gris aangeplant. Die bloeit later, ontwikkelt trager en oogsten we ook later. De souvignier gris zit als gevolg van ‘alles later’ ook hoger in zijn zuren en lager in zijn suikers. Ideaal voor mousserende wijn maar minder geschikt voor stille witte wijn. Ook in 2025.

Ik wilde alleen wel proberen om beide druiven te gebruiken voor de witte wijn. Ten eerste omdat ik denk dat beide druiven completair zijn aan elkaar en een blend de wijn interessanter maakt. Ten tweede omdat breder bekend is dat de solaris in een mono-cépage levendigheid mist en wat frisheid kan gebruiken. Van een johaniter bijvoorbeeld. Of souvignier gris… en laat ik daar nou net 1600 planten van hebben staan. Maarja, echt te zuur voor wit …

De souvignier gris is de basis van onze mousserende wijn, gemaakt op traditionele wijze met een tweede gisting in de fles. De start van dit proces is het persen van de druiven. Een eerste persing (tot 0,6 bar) geeft de beste basis voor de mousserende wijn. Het sap van de tweede persing (tot 1,6 bar) is tanine-rijker maar ook stukken lager in zijn zuren. En daarmee heel goed bruikbaar als supplement van de solaris. Het eerste puzzelstuk was daarmee gelegd!

De vraag was vervolgens in welke verhouding ik de souvignier gris en solaris wilde blenden (mengen). De eerste proef was alleen solaris, maar die vond ik te mollig en flauw en (inderdaad) een beetje levenloos. Met de souvignier gris erbij gebeurde er van alles maar bij te veel sloeg het ook weer om en overheersten de zuren. We zijn uiteindelijk uitgekomen op ongeveer een kwart souvignier gris (24% vs 76% om precies te zijn).

En dat is een topwijn geworden. Echt. Fris, gebalanceerd en rond en met de complexiteit van de twee druiven. En ik heb mogelijk nu een methode gevonden die ik jaarlijks zou kunnen inzetten en jaar op jaar zou kunnen verfijnen. Top toch?

Het punt is nu wel dat ik 80 liter souvignier gris over heb. Zonde natuurlijk, maar dat liever dan een wijn waar ik niet achter sta. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met die 80 liter ga doen. Als je suggesties hebt, hoor ik het graag!

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *